|
|
12 JANUARI
2002 THEATER
LANDGRAAF De
start van de “Gipsy-serie” in januari 2001 was overtuigend. Genoeg om een
tweede avond te organiseren. Want hoe mooi, ontroerend, vurig, zacht fluisterend
en liefdevol schreeuwend de muziek van zigeuners ook is… je kunt er nooit
genoeg van krijgen !
ZIGEUNERMUZIEK De
migratie van de eerste “zigeuners” uit Rajasthan (India) meer dan 1000 jaar
geleden heeft ervoor gezorgd dat er momenteel heel veel verscheidenheid bestaat
in de muziek van Zigeuners. India,
Egypte, Turkije, Roemenië, Hongarije, Slowakije, Portugal, Andalusië en
Frankrijk kennen allemaal een zeer rijke muzikale zigeunermuziektraditie. Allemaal
met een eigen, onmiskenbare stijl en identiteit. Variërend van rauw, vocaal, en
ongepolijst tot uiterst melodieuze virtuoze hoogstandjes. Het is onmogelijk om
al deze verschillen te belichten en beschrijven zonder een boekenkast te
vullen… In
januari 2001 zijn twee stijlen nadrukkelijk aan bod geweest; De “Hot club de
France” en de Hongaarse “Olah”-muziek. Respectievelijk het Gipsy
Swing Quintet en de formatie Romano
Drom hebben op een prachtige manier laten horen en zien wat hun muziek zo
mooi maakt. De
Hot Club de France stijl, zeg maar de
muziek van Django Reinhardt, is de muziek die in deze streken het meest bekend
is. De Olah-muziek is meer authentieke, haast verborgen gebleven muziek uit
hartje Hongarije. Deze
keer is het Theater Landgraaf in samenwerking met de Stichting Wereldmuziek in
Limburg gelukt om een zeer vermaard orkest te contracteren; ROMANI Eigenlijk
zouden deze zes letters genoeg moeten zijn. Voor de liefhebber is geen
introductie meer nodig… maar toch… Koen
de Cauter, Dajo de Cauter, Vivi Limberger en Tcha Limberger vormen samen het orkest ROMANI. In deze contreien hun eerste optreden… waar het Theater
bijzonder trots op is…
Er
zijn waarschijnlijk maar weinig muzikanten met zo’n indrukwekkende muzikale
carrière als Koen de Cauter, de
Belgische zigeunermuziek duizendpoot en multi-instrumentalist. Samen met Vivi
Limberger, een rasechte “Manouche” speelde hij zo’n 30 jaar geleden in
het orkest van Vivi’s vader, de Piotto’s. In
1976 zag het inmiddels fameuze “Waso-kwartet” het licht. In deze tijd speelt
Koen de Cauter vaak samen met zijn
jeugdvriend Fapy Lafertin, de
grootmeester in het vertolken van de “Django-stijl”. Koen’s
naam wordt vaak in één adem genoemd met die van Fapy,
het Rosenberg-trio, Henri Limberger, (die in de jaren 30 nog bij Django
studeerde) Patrick Saussois en vele
andere grootheden. Hun inspiratie haalden ze bij, uiteraard Django
Reinhardt, maar ook bij de fameuze Duitse zigeuner violist Schuckenak
en de bekende Häns’che Weiss. Nog
steeds is Koen de Cauter een muzikale duizendpoot, spelend in tal van orkesten
en formaties, hij mag een indrukwekkende lijst met wapenfeiten achter zijn naam
zetten, waarvan hier slechts een kleine greep: Optredens in Polen, Hongarije,
Congo, Burundi, New Orleans, Auckland Nieuw Zeeland, North sea Jazz, Brussel,
Dranouter, Gipsy-festival Tilburg, Gipsy-festival Brugge, enz. enz.
Een
reeks TV-reportages en optredens, en tot slot een indrukwekkende reeks
CD-opnames…. En dan
nu… jaren later…
Kortom; de muziek van
zigeuners op zijn best… Om ook voor de juiste sfeer
te zorgen, en bovendien geen hongerige magen achter te laten zal onze meesterkok
Piet van Veghel ook nu weer de hele avond overheerlijke hapjes in zigeunerstijl
serveren…wie hem kent weet wat er te verwachten valt… wie hem niet kent
heeft tot nu toe beslist iets gemist.
Meer
informatie? Stuur een e-mail aan info@swil.nl
- of meld u aan op de mailing list
|